Gerincsérv - de miért is?

Testünk egyre több terhet vesz magára, miközben a rendszeres napi mozgás kikopik az életünkből. Nem csoda hát, ha ma már népbetegségként beszélhetünk a porckorong sérvről, a rossz tartásról, a krónikus nyak vagy hátfájásról. Pedig mindezeket legtöbb esetben elkerülhetnénk. Az okokat és a megoldásokat kerestük akkor, amikor dr. Veres Róbert idegsebésszel, és Pető Éva vezető gyógytornásszal beszélgettünk a tünetekről, a prevencióról és az elkerülhetetlen vagy éppen elkerülhető rosszról, a műtétről.

Alattomosan leterít...

Ha szóba kerül, hogy gerincsérvem van, többnyire kételkedő tekintetekkel találkozom. Sokan közlik, hogy nem is látszik rajtam. Majd amikor elmondom, hogy 25 évesen diagnosztizálták nálam, értetlenül állnak a probléma előtt. De ez a két tény egyben sok mindent elárul a betegségről. Egyfelől, hogy ebben az esetben a kor nem garancia semmire, mert sajnos a gerincsérv a legtöbbször a 20-45 éveseknél fordul elő. Általában egyik pillanatról a másikra kerülünk fájdalmas helyzetbe, és csak ritkán sikerül elcsípni kialakulás közben. Ha a betegségen átesettek történeteit hallgatjuk, akkor gyakran arról számolnak be, hogy akár egy hirtelen mozdulat hatására, akár egy közepes súly megemelésének következtében éles fájdalmat éreztek a derekuk táján, melyből kisugárzó feszülés, zsibbadás indult el a végtagok irányába.  Sokszor a fájdalom nem szűnt meg, sőt, olyan intenzívvé vált, hogy sem járni, sem mozdulni nem bírtak. Sajnos sem az ülés, sem az állás nem segített a fájdalom elviselésében. A kialakult állapot következtében a beteg hosszabb időre betegállományba kényszerült. Jó esetben olyan orvoshoz került, aki részletes vizsgálatok és az életmód alapos feltérképezése után computer tomográfiás (CT) vagy mágneses rezonancia (MRI) vizsgálatra küldte. E két képalkotó vizsgálat ugyanis teljes bizonyossággal kimutatja a betegség meglétét. Ám számtalan olyan történetet hallottam, amelyben a beteg csak évek múltán szembesült azzal, hogy sérve van. A fájdalom ugyanis csillapodhat, vagy éppen rövid időre tünetmentessé válhat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az okokat megszüntettük volna, hiszen csak a tünetek tűntek el. Érdemes alaposan utána járni a betegségnek, hiszen ebben az esetben még tehetünk azért, hogy végérvényesen ne kerüljünk a gerincsérvesek táborába.

A betegség tünetei

1., nyaki gerincsérv esetében: nyakfájás, fej nehezebb mozgatása, előjele lehet a gyakori nyak elalvása, becsípődése. Súlyosbodásakor a zsibbadás, izomgyengülés mutatkozik. Jellemző a vállba, ujjakba sugárzó fájdalom.

2., ágyéki gerincsérv esetében: derékfájás, amely fokozódik előrehajlás, emelés esetében. Előrehaladt állapotban a fájdalom kisugározhat a fartájékba, agy ágyékba. Ezzel együtt lábzsibbadás jelentkezhet.

Miért pont én?

Ezt a kérdést szinte minden sérvvel küszködő felteszi magában. És a válasz amennyire profán épp annyira elszomorító. Mivel gerincünk statikai rendszere az álló, jövő-menő életmódra tervezett, ezért viszonylag rosszul viseli a 8-10 órás ülőmunkát. Ilyenkor ugyanis gerincünk egy olyan pozíciót vesz fel, amely hatására a csigolyák íve megváltozik, és a köztük elhelyezkedő porckorong külső rostos gyűrűje megsérül.  A számtalan rossz pozícióban eltöltött nap, év hatására a gerinc mellett futó tartóizmok már nem elég erősek ahhoz, hogy teljes stabilitást adjanak, és már minden terhelés a gerincet éri, illetve konkrétan egy-két csigolyára összpontosul. Emellett, a kor előre haladásával, vagyis 20 éves korunktól fogva a porc korog viszkozitása csökken. Mivel a gerincünk a mindennapos rázódást, a rossz mozdulatokat a csigolyák közötti porckoronggal "védi", ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen terhelést kell elviselnie egy már kevésbé ruganyos porckorongnak. ha túl nagy a terhelés, akkor a benne elhelyezkedő kocsonyás állagú anyag kitüremkedhet, vagy kiszakadhat, amely a gerinc ideggyökeit nyomni fogja. Ennek hatására heves fájdalom alakul ki. Összességében egy olyan betegségről beszélhetünk, amely kényelmes életmódunknak köszönhetünk, hiszen a rengeteg irodai munka, a kocsiban eltöltött számtalan óra szisztematikusan kezdi ki gerincünket. Éppen ezért legtöbbször azokat találja meg, akik mozgásszegény életmódot élnek, rossz tartással, szinte görnyedve ülnek a számítógép előtt.

Az én esetemben a képlet hasonlóképpen alakult: míg középiskolás és egyetemi éveim alatt intenzív sport jellemezte a mindennapjaimat, néhány, multinacionális vállalatnál eltöltött év után a reumatológián kötöttem ki. Szinte észre sem vettem, de az edzések elmaradtak, és a munkaidőm jelentős részét hol kocsiban ülve, hol az íróasztal felé hajolva töltöttem. Nem csoda hát, ha a gerincem mellett futó mélyizmok elgyengültek, és a rossz tartás következtében a gerinccsigolyák olyan terhelést voltak kénytelenek elviselni, amelynek egy rossz mozdulat elegendő volt ahhoz, hogy a porckorong kitüremkedjen. A fájdalom leírhatatlan volt, hosszú időn keresztül erős fájdalomcsillapításra szorultam, és csak a gyulladás csökkenésével lehet elkezdeni a konkrét gyógyítást. Addig viszont marad a földön fekvés.

A bevezetőben elhangzott másik állításom, miszerint egyáltalán nem látszik rajtam, sok embernek adhat reményt. A gerincsérv ugyanis az esetek 95%-ban gyógyítható, és csupán 5% számára indokolt az azonnali műtét (ilyen például a lófarok szindróma, amikor beteg a vizeletét nem tudja tartani, vagy éppen nehezen indul meg, vagy a fájdalma mindkét alsó végtagba sugárzik, és rohamos izomgyengülés mutatkozik). A gyógyuláshoz vezető út azonban hosszú és kitartó munkát igényel, amelyhez nem elegendő a passzív részvétel. Minden gyakorlatot pontosan el kell végezni, rengeteget kell tennünk azért, hogy újra felépítsük önmagunkat. Ebbe beletartozhat az  a fogyás, az aktív életmód kialakítás, mint a helyes tartás elsajátítása.

Mit tehet értünk a gyógytornász?

Itt lép be az életünkbe a gyógytornász, aki végigkísér minket ezen a nehéz úton. Pető Éva, a Szevermed Kft. vezető gyógytornásza szerint beteg és gyógytornász között kialakult szoros munka jó eredményt hozhat. Ehhez azonban szükséges a sorrend és az előírt gyakorlatok pontos betartása, és az, hogy elhiggyük, gyógytornászunk mindent megtesz azért, hogy fájdalmunk csökkenjen, problémánk megoldódjon. Az akut állapot idején - amikor az orvos által előírt infúziós vagy gyógyszeres fájdalomcsillapításon van a hangsúly - a gyógytornász még nem tehet semmit. Meg kell várni, amíg a nagy gyulladás elmúlik. Ezt követően egy alapos mozgásszervi vizsgálat során eldöntik, hogy milyen metodikával kell kezdeni a kezelést és ehhez milyen fizioterápiás kiegészítőkre van szükség ( UH,massszázs, stb. ) Ez a legelején lehet,hogy csak egy finom manuál terápiával kezdődik, amely a még meglévő ödémát csökkenteni, illetve a fellépő ideggyöki nyomást csillapítja. Ennek hatására a fájdalom csökkenhet. Második fázisban "helyre teszik" a mechanikai elváltozásokat. Nagyon fontos, hogy az izomzat védekező-feszülő állapotában kialakult fájdalmat csökkentsük. Az alapos vizsgálat során döntés születik arról is, hogy milyen terápiás módszert alkalmazzanak: McKenzie módszer, Maitland, vagy a manuál terápia más ágát kell felhasználni a sikeres gyógyulás érdekében. A gyógytornász folyamatosan ellenőrzi a beteg mozgását, fájdalmát, és ennek alapján javasolja az újabb gyakorlatok bevezetését.  A munka harmadik fázisában elkezdődik a stabilizációs tréning. Lényege, hogy precízen és pontosan kell megtanítani a beteget azokra a feladatokra, amelyeket otthonában napi rendszerességgel végez el. Eredményeként a kis mélyizmok a hasi illetve háti szegmensben megerősödnek. Erre építkezve lehet a továbbiakban részt venni számos mozgásformán. A cél, hogy tejesen visszakerüljön a beteg a mindennapi életbe. Negyedik fázisként a beteg életmódjával kapcsolatban ad a gyógytornász tanácsot: hogyan dolgozzunk a számítógép előtt, mit kell tennünk munka közben prevencióként, sport előtt és után, stb. Hogy mennyi időt vesz igénybe a gyógytornásznál eltöltött idő, az betegség- és egyén függő. Általánosságban azonban elmondható, hogy a kezdeti heti 2 alkalmat (amely általában 3 hónapon keresztül tart), felváltja az otthon végzett házi feladatok mellett szükséges heti egy alkalmas gyógytornászi konzultáció.

Hogyan előzzük meg a sérvet?

Sajnos az, hogy az embernek volt már sérve, nem garancia arra, hogy ne alakulna ki újra, vagy jelentkezne más helyen. Mindaddig, amíg mindent meg nem teszünk annak érdekében, hogy megerősítsük a gerincet fogó, tartó izmokat, addig nem ülhetünk nyugodtan a fenekünkön. Alapvetően egy preventív mozgásterápiával, és a testünk iránti több tisztelettel tudunk tenni ellene. Fontos, hogy tudjuk, ahhoz, hogy jól érezze testünk magát, szükséges a mozgás, a séta, a torna. Ülés közben segíthetünk a medence megfelelő dőlésszögének kialakításában. Ha televíziózás közben egy hengerpárnát teszünk a hátunk mögé, vagy ha egy ékpárnán, esetleg egy gumilabdán ülünk munka közben, akkor a medencénk előre billen, így a gerinc homorúbbá válik – ez pedig a helyes porckorong terhelés titka.

Néhány tipp a helyes tartás kialakításáért

Kiválasztottunk négy olyan gyakorlatot, amely segíthet a jó tartás kialakításában, vagy éppen munka között

Helyes ülés beállítása

Ha leültünk a székre, tegyük a kezünket a csípőre. Mozgassuk a medencét előre és hátra, így pontosan megérezzük, hogy mikor kerül e teljes testsúlyunk az ülőgumókra. Tartsuk meg így a pozíciót, az alhast feszítsük be. Így a gerinc fiziológiai görbülete az alapállásba kerül. Ha sikerül az pontos ülést elsajátítani, akkor a gerinc lumbális része kevésbé terhelődik.

Ülés hengerpárnával

Mivel kezdetben nagyon nehéz megtartani a helyes pozíciót, ezért segíthetünk egy ülőpárna elhelyezésével. Toljuk a fenekünket egészen a szék végébe, és helyezzük a párnát az ágyéki homorulatba. Ezzel megkönnyítjük a helyes tartást, és rögzül a jó ülés technika.

Gerinc-stabilizásiós tréning

Alapállásban az alhasat behúzzuk, megtartjuk, majd a lábát oldalirányba felemeljük. Ahhoz, hogy a gerincet stabilnak és terhelhetőnek nevezhessünk, elengedhetetlen a környező mélyizmok megfelelő működése. Ezzel a gyakorlattal a helyes tartásban szerepet játszó, a gerincet körülvevő kisizmokat trenírozzuk.

Gerincpihentető gyakorlat (hosszú ülés kompenzációs gyakorlata)

Enyhe terpesz állásban a karokat vállmagasságba emeljük, majd rádőlünk a falra.Ezt követően ejtsük a medencét a fal irányábaelőre. A csípő, medence legyen ellazítva, míg a lábak kb. egy lépéstávolságban vannak a faltól.Pár óránként végezzük el, körülbelül 10 alkalommal. Ezzel a gerinc egész napos terhelése által okozott rossz tartást.

Nyak tartásának korrigálása

Az állat hátratoljuk ügyelve arra, hogy az áll ne mozduljon el, csak vízszíntesen. Nyaki problémák megelőzésére alkalmazhatjuk. ezzel tudjuk korrigálni ha a számítógépnél mindig előrenyújtjuk a nyakunkat.